Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Inkluzívní maturita

13. 03. 2016 9:20:53
Co brání skutečně srovnatelné maturitě? Zaveďme jednotné testy s otázkami od velmi jednoduchých po vysoce odborné a dejme každému doklad, na kolik procent uspěl.

S nástupem jarních měsíců začíná v našich médiích kolotoč článků o výběru středních škol, koncepci státních maturit a o přijímacích zkouškách na vysoké školy.

Název článku není myšlen ironicky, i když můj osobní názor na inkluzi je negativní, myslím si, že ubližuje všem, brzdí vysoce talentovanou intelektuální elitu, deprivuje intelektově handicapované, kteří nemají šanci v daném kolektivu v něčem vyniknout, a snižuje úroveň průměrných, kteří se pak spokojí s nižším průměrem. Ale to je téma na jiný článek, pojďme zpět k maturitě. Co brání následujícímu postupu?

Hledáme ideální formu obtížnosti, aby maturita měla prestiž, kterou už dávno ztratila, a přitom aby ji udělal každý včetně učňů. Chceme, aby maturita byla srovnatelná a měla vypovídací hodnotu a vyzkoušeli jsme různé formy obtížnosti, máme předměty testované celostátně a jiné na školní úrovni. Odborníci se dohadují, z jakých předmětů maturovat povinně, nikdo ale nedefinoval, co je to vlastně maturita.

Vyjděme z toho, že zkouška dospělosti (maturity = dospělost) je osvědčením o absolvování určitého uceleného cyklu vzdělávání po ukončení povinné školní docházky.

Srovnatelnost výsledků zajistíme pouze jednotnými testy. Didaktický test může postupovat od otázek velmi jednoduchých k obtížnějším až po velmi složité, které budou odrážet hluboké porozumění předmětu a zájmu o něj u malého procenta středoškoláků. Výsledkem bude bodová hranice, které student dosáhl, případně doplněná percentilem v daném ročníku (tj. kolik procent studentů bylo horších).

Tyto výsledky budou na maturitním vysvědčení, které obdrží každý, kdo se maturity zúčastnil. Podle těchto výsledků lze potom rozdělit celkový výsledek na úroveň "A" (A-level), nazvěme ji akademická, a na úroveň obyčejnou "O" (O-level, ordinary = obyčejná) nebo "Z" - základní. Výsledky na maturitním vysvědčení nijak neovlivní školní vysvědčení z posledního ročníku gymnázií, středních odborných škol, jejich odborných zkoušek, ani možnost integrovaných škol vydávat výuční listy.

Jednoduché, levné (jeden předmět, jeden test), srovnatelné (pro gymnazisty, střední odborné školy i učební obory), mezinárodně srozumitelné a prakticky využitelné. Bude jen na zaměstnavatelích a vysokých školách, jaký výsledek a z jakých předmětů budou poptávat. Potřebuje kuchař nebo zahradník stejnou úroveň češtiny jako pracovník písemného vyřizování reklamací? A obráceně, trváte na dobré znalosti biologie a chemie u berního úředníka?

Dejme studentům možnost vybrat si počet i typ předmětů, ze kterých zkoušku chtějí skládat, a mít výsledky uvedené na oficiálním dokumentu o vzdělání, a zaměstnavatelům a vysokým školám nechme právo výběru, koho přijmou.

Autor: Radka Johnová | neděle 13.3.2016 9:20 | karma článku: 22.90 | přečteno: 975x

Další články blogera

Radka Johnová

Zvůle monopolu aneb Česká pošta buzeruje

Česká pošta nerespektuje platný český zákoník a neuznává úředně ověřenou generální plnou moc. Zmocněnci písemnost nevydá. Mohou být předpisy pošty nadřazené zákonu?

23.3.2017 v 8:17 | Karma článku: 25.47 | Přečteno: 750 | Diskuse

Radka Johnová

Inzerát pravicového voliče

Pravicový volič ze střední třídy hledá volitelnou politickou stranu pro nadcházející parlamentní volby.

12.2.2017 v 23:30 | Karma článku: 28.91 | Přečteno: 593 |

Radka Johnová

Daně a co za ně?

Daňové přiznání a co si kupujeme za naše daně? Platíme si armádu a členství v EU a NATO, žádejme tedy ochranu evropské civilizace

25.3.2016 v 19:24 | Karma článku: 29.28 | Přečteno: 697 | Diskuse

Radka Johnová

Máme na to? Kolik stojí bezplatné vysokoškolské vzdělání?

Je spravedlivé bezplatné vysokoškolské vzdělání? Komu pomáhá, když za peníze daňových poplatníků studují v Česku cizinci (i mimo zemí EU)? Dejme stejnou částku do státních stipendií a budeme mít kontrolu nad využitím prostředků.

21.3.2016 v 0:18 | Karma článku: 25.89 | Přečteno: 839 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Leoš Zatloukal

Rozvíjení řešení „úzkým“ a „širokým“ způsobem

V tomto zamyšlení bych se chtěl vrátit k zásadnímu tématu „řešení problémů“ (ve smyslu odstraňování či nápravy) a „rozvíjení řešení“ (ve smyslu společného vytváření něčeho nového, změny).

21.10.2017 v 23:42 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 65 | Diskuse

Hatem Berrezouga

Ať jde pravda a láska do ...

Blahopřeji většině českého národa k volbám. „ZDAR Tobě Česko! Ještě jedno jsi vzdoroval času zlobě, jak odolals věky bouřím všem!“

21.10.2017 v 23:27 | Karma článku: 14.66 | Přečteno: 600 |

Jiří Růžička

Naštvaní lékaři ještě zdaleka neřekli svoje poslední slovo

Praktičtí lékaři svou stávkou opět obnažili ránu, kterou krvácí naše zdravotnictví. Obávám se ale, že tentokrát rána začne hnisat a lékaři přitvrdí.

21.10.2017 v 21:48 | Karma článku: 6.24 | Přečteno: 205 | Diskuse

Ervín Dostálek

Kam až došla fraška z veřejnoprávního kanálu a soustředěný permanentní atak i prasárna?

Počátkem června já, psavec evropypoznávacích blogů, poprvé "smočil péro"v otázce politické:"Co je tohle za prasárnu" k příloze-pamfletu novin Žlutá republika.Pak jsem se ozval na přelomu prázdnin k ataku a frašce v TV. A co dnes?

21.10.2017 v 21:42 | Karma článku: 14.58 | Přečteno: 832 | Diskuse

Oto Jurnečka

Nějak bylo, nějak bude a já myslím že takhle:

Zkusím trochu předcházet událostem a zaprognostikovat si jak dopadne povolební vyjednávání. Jsem přesvědčen, že řešení je blíž, než bychom z výroků zúčastněných hádali.

21.10.2017 v 21:06 | Karma článku: 15.43 | Přečteno: 585 | Diskuse
Počet článků 5 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 770

Radka Johnová (1958) absolvovala VŠE v Praze (Ing., PhD.) Profesně se věnuje art marketingu, přednášela na VŠE, FF UK a na řadě zahraničních univerzit. Sleduje politiku a (právě proto) nikdy nebyla členkou žádné politické strany. Nemá ráda cenzuru, a to ani pod eufemistickým názvem politická korektnost. Mezi její koníčky patří kultura, poznávací cestování, četba, plavání, tenis a lyže. Je patriot Prahy 6, podílí se na činnosti spolku Veleslavín - Vokovice k životu. Blog se zaměřuje na témata školství, spotřebitelského chování, na antimarketing jako kurs sebeobrany zákazníka a na aktuální lokální i globální hospodářsko-politické problémy.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.