Pondělí 10. srpna 2020, svátek má Vavřinec
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 10. srpna 2020 Vavřinec

Radní nebo zemští škůdci?

7. 01. 2018 10:30:34
Škodí radní záměrně obyvatelům v okolí stanice Nádraží Veleslavín, nebo jde o neschopnost nebo o tunelování veřejných rozpočtů? Dočkáme se někdy, že zvolení zastupitelé budou, prosazovat oprávněné zájmy a požadavky voličů?

Dočkáme se někdy, že zvolení zastupitelé budou, prosazovat oprávněné zájmy a požadavky voličů a nebudou se již chovat jako středověká šlechta, které byly potřeby a dobré životní prostředí poddaných lhostejné?

Radní Magistrátu i Prahy 6 schválili v prosinci 2017 zadání „Územní studie Veleslavín“, která má řešit zástavbu v okolí Nádraží Veleslavín. Zdánlivě nelogické zadání dává jediný logický smysl: „vytunelování“ veřejných rozpočtů ve prospěch soukromého developera za cenu poškození životního prostředí a zhoršení dopravní situace. Stejný postup již radní zkoušeli během výstavby metra do Motola. Pokusili se dodatečně do souboru staveb souvisejících s metrem „vpašovat“ podzemní parkoviště P+R pro 600 stání a patrový terminál busů za 1,5 miliardy Kč (jedno stání v P+R mělo stát 2 miliony Kč, když běžná cena stání v parkovacím domě je dnes cca 150 000 Kč). Místní lidé realizaci tohoto záměru zabránili, protože by způsobil několikanásobný nárůst emisí a trvalé dopravní zácpy, protože pro vjezd do parkoviště by byly nezbytné 3 světelné křižovatky v těsné blízkosti, které by zastavovaly provoz na Evropské ul., kde již dnes jezdí cca 50 000 aut denně. Již dnes emise v okolí Nádraží Veleslavín výrazně převyšují limity dané Zákonem o ochraně ovzduší, zejména rakovinotvorného benzo(a)pyrenu , PM10, PM 2,5 a NOx.

Nyní radní v zadání studie mimo jiné navrhují:

„Pro 1. etapu studie navrhne v prostoru současného autobusového terminálu objektové parkoviště (ideálně podzemní).

Pro 2. etapu studie zakomponuje parkovací objekt do finální podoby území (s možností jeho dílčích modifikací). Část jeho parkovacích kapacit bude sloužit pro nově vzniklou zástavbu.
Kapacita parkovacího objektu v řešeném území nepřekročí 550 stání pro osobní automobily. Zároveň bude jeho kapacita doložena bilancemi počtu parkovacích stání ve struktuře: stav – návrh (etapa 1) – návrh (etapa 2).

Pro 2. etapu (po přesunu autobusového terminálu a P+R na Dlouhou míli) studie navrhne zastávky pozemní veřejné hromadné dopravy v odpovídající kapacitě a se zachováním bezpečného, bezbariérového a pohodlného přestupu metro x železnice x bus x tram.“

Tedy: v první etapě se vybuduje ve Veleslavíně za veřejné peníze podzemní P+R pro 550 stání. Za pár let nato se postaví P+R na okraji Prahy u silničního okruhu, kde s ním je počítáno již léta v územním plánu, a tím nebude dále potřebné P+R ve Veleslavíně. Bude tak předáno developerovi, který levně dostane nejnákladnější část budoucí budovy: pozemek, základy, parkovací stání v podzemí. Ten na základy pouze nastaví několikapodlažní administrativní budovu a byznysplán bude vycházet skvěle, když skoro celou stavbu zaplatí daňový poplatník. Tak to bylo „vymyšleno“ již v době stavby metra do Motola, když Praze 6 „vládl“ starosta Chalupa a jeho zástupce Záruba.

Ptáme se: proč se nejprve nepostaví P+R na Dlouhé Míli, které by snížilo dopravní zatížení Evropské a Bělohorské ulice, když je toto P+R již mnoho let územním plánem předpokládáno? Toto P+R mohlo sloužit již mnoho let. Ve Veleslavíně by bylo možné postavit potřebnou infrastrukturu, např. obchod s denními potřebami, který v okolí chybí. Do doby, než bude P+R a terminál busů ze středočeského kraje na Dlouhé Míli napojené na kolejovou MHD (počítá se s prodloužením tramvajové trati a železnicí na letiště), by bylo jednoduché řešit dopravu cestujících z P+R busem k metru do Veleslavína. Odpadly by každodenní kolony aut, zrychlila by se doprava a zlepšilo by se ovzduší v Praze. Jeden bus odveze cca 60x více cestujících, než auto, přijíždějící do Prahy.

Mnoho lidí neví, že po protiprávním zprovoznění tunelu Blanka (směl být zprovozněn až po dokončení silničního okruhu kolem Prahy) a po dokončení metra (povolení ke stavbě metra předpokládalo provedenou modernizaci železnice do Kladna a na letiště před zprovozněním metra) se v Praze 6 podstatně zhoršilo ovzduší. Zlepšení životního prostředí bylo přitom podmínkou získání dotací z fondů EU na stavbu metra. Asi proto byly měřicí stanice ČHMÚ přemístěny z Egyptské a Alžírské ulice do klidných, dopravou neovlivněných míst – do Suchdola a do parku ve Šlikově ulici v Břevnově. Formálně kvalita ovzduší není tak moc nepříznivá, ale desetitisíce lidí žijí v nebezpečném prostředí, plném rakovinotvorných emisí.

Radní také opomněli, že nyní na současném autobusovém terminálu ve Veleslavíně denně dochází k více než 1000 pohybům busů. Nepřemýšlejí, kde by byly spoje ukončeny po dobu výstavby P+R.

Napadá vás jiné logické vysvětlení pro zdánlivě nelogické rozhodnutí radních, než tunelování veřejných rozpočtů? Lidé z okolí se budou stavbě parkovacího domu ve Veleslavíně bránit, opět i podáním žalob a i stížností eurokomisařům pro životní prostředí a dopravu.

Tento text je reakcí na masivní zavádějící kampaň radních a zastupitelů, která proběhla v minulých měsících v novinách, televizi i na webu. Jsou to ti radní, kteří byli zvoleni, protože před volbami slibovali, že nedopustí stejné praktiky, které dělalo předchozí zastupitelstvo.

V článku jsou využity informace od spolku Veleslavín-Vokovice k životu, za které děkuji jeho předsedovi, Ing. Jiřímu Johnovi.

Autor: Radka Johnová | neděle 7.1.2018 10:30 | karma článku: 19.01 | přečteno: 773x

Další články blogera

Radka Johnová

Svéprávní senioři, fake news a důchody

Vědí dnešní mladí absolventi genderových, sociologických a humanitních studií, kdo jsou dnešní senioři? Ke komu promlouvá Česká televize na svém novém kanále pro seniory? Umí senioři číst, počítat a používat vlastní rozum?

12.5.2020 v 8:43 | Karma článku: 44.20 | Přečteno: 3547 | Diskuse

Radka Johnová

Smutně varovné čtení na čas adventní a vánoční

Německý bestseller Thilo Sarrazina Nepřátelské převzetí: Jak islám brání pokroku a ohrožuje společnost vychází v češtině.

5.12.2019 v 17:41 | Karma článku: 24.25 | Přečteno: 721 | Diskuse

Radka Johnová

Den daňové svobody

Letos jsme prý měli den daňové svobody 28. května 2019, jinými slovy prý jsme přestali vydělávat na stát a jeho přerozdělování a začali vydělávat pro sebe. Nebude to spíš v září? Zkuste počítat se mnou.

28.5.2019 v 12:10 | Karma článku: 29.58 | Přečteno: 885 | Diskuse

Radka Johnová

Měření kvality ovzduší - švejkovina nebo sabotáž norem EU?

Umístění měřicích stanic imisí z dopravyv Praze 6 (a nejen tam)neodpovídá požadavkům předpisů EU. Proto výsledky měření udávají podstatně lepší kvalitu ovzduší, než ve skutečnosti dýcháme.

4.2.2019 v 14:50 | Karma článku: 12.08 | Přečteno: 391 | Diskuse

Další články z rubriky Praha a střední Čechy

Lenka Kohoutová

Domácí mazlíčci

Žijeme v dobré době. I přes neustálé společenské a politické hašteření, či problémy s „koronou“ jsme přesvědčena, že období a místo, kde žijeme lze označit za šťastné. Přesto si však někdy připadám pomalu jako ve středověku.

31.7.2020 v 7:07 | Karma článku: 14.19 | Přečteno: 440 | Diskuse

Martin Šubrt

Povídání o jízdném v pražské hromadné dopravě

Často poněkud vyhrocená diskuse na téma zdražení či nezdražení jízdného v pražské MHD probíhá v médiích již několik týdnů. Je to především politické téma, což znamená, že převažují emoce a na konkrétní čísla nezbývá moc prostoru.

29.7.2020 v 18:33 | Karma článku: 40.44 | Přečteno: 16361 | Diskuse

Lenka Kohoutová

Invalidní „věc“

Jsme téměř denně přesvědčováni, v jaké báječné době a společnosti žijeme. Jak se máme nejlépe v historii a společně určitě skvěle zvládneme i ten zatracený koronavirus, aniž bychom nějak významně strádali.

17.7.2020 v 7:46 | Karma článku: 26.38 | Přečteno: 1091 | Diskuse

Lenka Kohoutová

Bolavý zoubek?

Nikdo to nemá rád. Když bolí zub je prostě všechno špatně. Ale dá se to většinou rychle řešit. Jsou ovšem situace, kdy je bolavý zoubek skutečně pořádný problém.

7.7.2020 v 6:43 | Karma článku: 14.45 | Přečteno: 437 | Diskuse

Karol Wild

Dobře se najíst

Najíst se v předražené a uzavřené Praze, je velký problém. A ještě větší je najít jídelnu, kde se dá velice dobře a levně najíst.

23.6.2020 v 11:28 | Karma článku: 10.91 | Přečteno: 424 | Diskuse
Počet článků 11 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1049

Radka Johnová (1958) absolvovala VŠE v Praze (Ing., PhD.) Profesně se věnuje art marketingu, učila na ČVUT, přednášela na VŠE, FF UK a na řadě zahraničních univerzit. Nyní v důchodu, učí externě. Sleduje politiku a (právě proto) nikdy nebyla členkou žádné politické strany. Nemá ráda cenzuru, a to ani pod eufemistickým názvem politická korektnost. Mezi její koníčky patří kultura, poznávací cestování, četba, plavání, tenis a lyže. Je patriot Prahy 6, podílí se na činnosti spolku Veleslavín - Vokovice k životu. Kontakt: rsj@seznam.cz