Radní nebo zemští škůdci?
Dočkáme se někdy, že zvolení zastupitelé budou, prosazovat oprávněné zájmy a požadavky voličů a nebudou se již chovat jako středověká šlechta, které byly potřeby a dobré životní prostředí poddaných lhostejné?
Radní Magistrátu i Prahy 6 schválili v prosinci 2017 zadání „Územní studie Veleslavín“, která má řešit zástavbu v okolí Nádraží Veleslavín. Zdánlivě nelogické zadání dává jediný logický smysl: „vytunelování“ veřejných rozpočtů ve prospěch soukromého developera za cenu poškození životního prostředí a zhoršení dopravní situace. Stejný postup již radní zkoušeli během výstavby metra do Motola. Pokusili se dodatečně do souboru staveb souvisejících s metrem „vpašovat“ podzemní parkoviště P+R pro 600 stání a patrový terminál busů za 1,5 miliardy Kč (jedno stání v P+R mělo stát 2 miliony Kč, když běžná cena stání v parkovacím domě je dnes cca 150 000 Kč). Místní lidé realizaci tohoto záměru zabránili, protože by způsobil několikanásobný nárůst emisí a trvalé dopravní zácpy, protože pro vjezd do parkoviště by byly nezbytné 3 světelné křižovatky v těsné blízkosti, které by zastavovaly provoz na Evropské ul., kde již dnes jezdí cca 50 000 aut denně. Již dnes emise v okolí Nádraží Veleslavín výrazně převyšují limity dané Zákonem o ochraně ovzduší, zejména rakovinotvorného benzo(a)pyrenu , PM10, PM 2,5 a NOx.
Nyní radní v zadání studie mimo jiné navrhují:
„Pro 1. etapu studie navrhne v prostoru současného autobusového terminálu objektové parkoviště (ideálně podzemní).
Pro 2. etapu studie zakomponuje parkovací objekt do finální podoby území (s možností jeho dílčích modifikací). Část jeho parkovacích kapacit bude sloužit pro nově vzniklou zástavbu.
Kapacita parkovacího objektu v řešeném území nepřekročí 550 stání pro osobní automobily. Zároveň bude jeho kapacita doložena bilancemi počtu parkovacích stání ve struktuře: stav – návrh (etapa 1) – návrh (etapa 2).
Pro 2. etapu (po přesunu autobusového terminálu a P+R na Dlouhou míli) studie navrhne zastávky pozemní veřejné hromadné dopravy v odpovídající kapacitě a se zachováním bezpečného, bezbariérového a pohodlného přestupu metro x železnice x bus x tram.“
Tedy: v první etapě se vybuduje ve Veleslavíně za veřejné peníze podzemní P+R pro 550 stání. Za pár let nato se postaví P+R na okraji Prahy u silničního okruhu, kde s ním je počítáno již léta v územním plánu, a tím nebude dále potřebné P+R ve Veleslavíně. Bude tak předáno developerovi, který levně dostane nejnákladnější část budoucí budovy: pozemek, základy, parkovací stání v podzemí. Ten na základy pouze nastaví několikapodlažní administrativní budovu a byznysplán bude vycházet skvěle, když skoro celou stavbu zaplatí daňový poplatník. Tak to bylo „vymyšleno“ již v době stavby metra do Motola, když Praze 6 „vládl“ starosta Chalupa a jeho zástupce Záruba.
Ptáme se: proč se nejprve nepostaví P+R na Dlouhé Míli, které by snížilo dopravní zatížení Evropské a Bělohorské ulice, když je toto P+R již mnoho let územním plánem předpokládáno? Toto P+R mohlo sloužit již mnoho let. Ve Veleslavíně by bylo možné postavit potřebnou infrastrukturu, např. obchod s denními potřebami, který v okolí chybí. Do doby, než bude P+R a terminál busů ze středočeského kraje na Dlouhé Míli napojené na kolejovou MHD (počítá se s prodloužením tramvajové trati a železnicí na letiště), by bylo jednoduché řešit dopravu cestujících z P+R busem k metru do Veleslavína. Odpadly by každodenní kolony aut, zrychlila by se doprava a zlepšilo by se ovzduší v Praze. Jeden bus odveze cca 60x více cestujících, než auto, přijíždějící do Prahy.
Mnoho lidí neví, že po protiprávním zprovoznění tunelu Blanka (směl být zprovozněn až po dokončení silničního okruhu kolem Prahy) a po dokončení metra (povolení ke stavbě metra předpokládalo provedenou modernizaci železnice do Kladna a na letiště před zprovozněním metra) se v Praze 6 podstatně zhoršilo ovzduší. Zlepšení životního prostředí bylo přitom podmínkou získání dotací z fondů EU na stavbu metra. Asi proto byly měřicí stanice ČHMÚ přemístěny z Egyptské a Alžírské ulice do klidných, dopravou neovlivněných míst – do Suchdola a do parku ve Šlikově ulici v Břevnově. Formálně kvalita ovzduší není tak moc nepříznivá, ale desetitisíce lidí žijí v nebezpečném prostředí, plném rakovinotvorných emisí.
Radní také opomněli, že nyní na současném autobusovém terminálu ve Veleslavíně denně dochází k více než 1000 pohybům busů. Nepřemýšlejí, kde by byly spoje ukončeny po dobu výstavby P+R.
Napadá vás jiné logické vysvětlení pro zdánlivě nelogické rozhodnutí radních, než tunelování veřejných rozpočtů? Lidé z okolí se budou stavbě parkovacího domu ve Veleslavíně bránit, opět i podáním žalob a i stížností eurokomisařům pro životní prostředí a dopravu.
Tento text je reakcí na masivní zavádějící kampaň radních a zastupitelů, která proběhla v minulých měsících v novinách, televizi i na webu. Jsou to ti radní, kteří byli zvoleni, protože před volbami slibovali, že nedopustí stejné praktiky, které dělalo předchozí zastupitelstvo.
V článku jsou využity informace od spolku Veleslavín-Vokovice k životu, za které děkuji jeho předsedovi, Ing. Jiřímu Johnovi.
Radka Johnová
Kritikou neprávem přehlédnuté Češtinářky
"Žádný život není bez hrubky" uvádí nakladatelská anotace román Češtinářky Veroniky Valíkové nejen o současném školství. Psávala jsem tady recenze na nové knihy, o kterých jsem si myslela, že by neměly zapadnout.
Radka Johnová
Megahrozby
"Tíhneme k opakování stejných chyb." "Nikdo by neměl předstírat, že zná odpověď na tak složitý problém, jako je řízení hospodářské politiky", říká Nouriel Roubini, autor, jehož kritici posměšně nazývali "pan Katastrofa".
Radka Johnová
Poručíme větru a dešti? Cílkova pravda o klimatu
Pravda o počasí, klimatu a jeho společenských dopadech, nejen na území Česka. Odborná kapacita a mediální hvězda dr. Václav Cílek v hlavní roli na křtu této knihy. Jak souvisejí nepokoje a revoluce s klimatem? Kde jsme my?
Radka Johnová
Jak ztratit svobodu
Letos to bude tři čtvrtě století, kdy naši předci ztratili svobodu v "demokratickém" únorovém puči. Poučíme se z historie?
Radka Johnová
Quo vadis vysoké školství
Kam to spěje? Glosa o úrovni akademického vzdělávání. Vysoká škola nebo vyšší učňák? Kritické myšlení, informační gramotnost a dezinformace.
Radka Johnová
Epocha nároků: Christopher Caldwell o soumraku demokracie
Epocha nároků s podtitulem Zákon o občanských právech a soumrak americké demokracie popisuje na příkladu Ameriky od šedesátých let do současnosti, jak se může dobře míněný zákon zvrhnout ve svůj protiklad.
Radka Johnová
Michel Houellebecq: Zničit
Francouzská mediální hvězda literárního nebe i pekla Michel Houellebecq (*1956) vydává v češtině svůj poslední, a možná úplně poslední, román Zničit. "Kniha roku", politický thriller a existenciální rodinné drama v jednom.
Radka Johnová
Petr Neužil má V hlavní roli srdce
Srdce je conditio sine qua non, mozek rozhoduje. Profesor Neužil opravuje srdce, píše srdcem a umí používat svůj mozek, to vše s humorem a nadhledem. Přečtěte si jeho názory.
Radka Johnová
Churchill: Předurčen osudem
"Říkal naplno a přesně to, co si myslí, bez ohledu na důsledky." "Jak málo mužů je natolik silných, aby se postavili převažujícím proudům veřejného mínění!"
Radka Johnová
Glosa o jménech. Nejen Charles nebo Karel
Vrací se doba národního obrození? Škoda, že zatím jen ve jménech. Nestačí, že mršíme jména méně významným lidem?
Radka Johnová
Pane premiére, bez urážek, prosím
„Protest na Václavské náměstí svolaly síly, jež se hlásí k proruské orientaci, mají blízko k extrémním pozicím a jsou proti zájmům ČR,“ řekl premiér.
Radka Johnová
Postliberální společnost
Globální dějiny a postliberální společnost. Budoucnost západní civilizace. Ivo T. Budil, doktor historických věd, a jeho varování naší civilizaci.
Radka Johnová
Číst nebo žít Orwella?
Je Orwell fikce nebo realita? Má nám co říct dnes, kdy vychází znovu? Nevědomost je síla. Newspeak, doublespeak, ideozločiny a narativy roků 1984 a 2022.
Radka Johnová
Kacířova zpověď
Všichni jsme kacíři. To je naše česká tradice už déle než šest set let. Kacířství Rogera Scrutona je britské, konzervativní a inspirující. Budeme si rozumět.
Radka Johnová
Neomarxismus, privatizace rozumu a represivní tolerance
Všechno, co jste chtěli vědět o kulturní revoluci, neomarxismu a jeho dlouhém pochodu institucemi, ale báli jste se zeptat. (Recenze knihy)
Radka Johnová
Svoboda slova
Vítězný únor na českém webu. Je trestné říkat hlouposti? Nemysli, nemluv, nepiš, nepodepisuj se! A když to uděláš, tak se nediv.
Radka Johnová
Neekologická glosa o vodě
Ekologický fanatismus nebo byznys? Byznys! Chováme se racionálně? Ano, peníze vyhrávají. Ostatní je ideologie. Co ušetříme, když si nenatočíme pitnou vodu z kohoutku?
Radka Johnová
Glosa: České poště se plní celní sklad
Ostatně soudím, že státní podnik Česká pošta musí být zrušen. Zásilku nepřevezmu, vraťte odesílateli, ale kdo mi zaplatí čas nutný k prostudování dokumentu?
Radka Johnová
Impérium nesvaté říše bruselské
Co nám nabízí EU? Novou totalitu jediného správného názoru? Potřebujeme evropskou říši nebo by stačila dohoda o rovnoprávné spolupráci? Není pozitivní diskriminace pořád jen diskriminace? Je každý euroskeptik ruský troll?
Radka Johnová
Žijeme v kafkovském světě?
Připadám si jako v zámku; ne tak luxusně jako na zámku, poslední dva roky spíše jako pod zámkem, ale především jako v Kafkově Zámku.
předchozí | 1 2 3 | další |
- Počet článků 42
- Celková karma 22,74
- Průměrná čtenost 1224x
Sleduje politiku a (právě proto) nikdy nebyla členkou žádné politické strany. Zastánkyně absolutní svobody projevu. Krátké glosy na síti X (dříve Twitter): @radkajo.
Je patriot Prahy 6. Mezi její koníčky patří kultura, poznávací cestování, četba, plavání, tenis a lyže. Píše, když ji něco naštve (to většinou) nebo nadchne (knihy). Recenze publikuje na Kultura21.cz, některé úvahy na blogosvet.cz.
Kontakt: rsj@seznam.cz