Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Radní nebo zemští škůdci?

Škodí radní záměrně obyvatelům v okolí stanice Nádraží Veleslavín, nebo jde o neschopnost nebo o tunelování veřejných rozpočtů? Dočkáme se někdy, že zvolení zastupitelé budou, prosazovat oprávněné zájmy a požadavky voličů?

Dočkáme se někdy, že zvolení zastupitelé budou, prosazovat oprávněné zájmy a požadavky voličů a nebudou se již chovat jako středověká šlechta, které byly potřeby a dobré životní prostředí poddaných lhostejné?

Radní Magistrátu i Prahy 6 schválili v prosinci 2017 zadání „Územní studie Veleslavín“, která má řešit zástavbu v okolí Nádraží Veleslavín. Zdánlivě nelogické zadání dává jediný logický smysl: „vytunelování“ veřejných rozpočtů ve prospěch soukromého developera za cenu poškození životního prostředí a zhoršení dopravní situace. Stejný postup již radní zkoušeli během výstavby metra do Motola. Pokusili se dodatečně do souboru staveb souvisejících s metrem „vpašovat“ podzemní parkoviště P+R pro 600 stání a patrový terminál busů za 1,5 miliardy Kč (jedno stání v P+R mělo stát 2 miliony Kč, když běžná cena stání v parkovacím domě je dnes cca 150 000 Kč). Místní lidé realizaci tohoto záměru zabránili, protože by způsobil několikanásobný nárůst emisí a trvalé dopravní zácpy, protože pro vjezd do parkoviště by byly nezbytné 3 světelné křižovatky v těsné blízkosti, které by zastavovaly provoz na Evropské ul., kde již dnes jezdí cca 50 000 aut denně. Již dnes emise v okolí Nádraží Veleslavín výrazně převyšují limity dané Zákonem o ochraně ovzduší, zejména rakovinotvorného benzo(a)pyrenu , PM10, PM 2,5 a NOx.

Nyní radní v zadání studie mimo jiné navrhují:

„Pro 1. etapu studie navrhne v prostoru současného autobusového terminálu objektové parkoviště (ideálně podzemní).

Pro 2. etapu studie zakomponuje parkovací objekt do finální podoby území (s možností jeho dílčích modifikací). Část jeho parkovacích kapacit bude sloužit pro nově vzniklou zástavbu.
Kapacita parkovacího objektu v řešeném území nepřekročí 550 stání pro osobní automobily. Zároveň bude jeho kapacita doložena bilancemi počtu parkovacích stání ve struktuře: stav – návrh (etapa 1) – návrh (etapa 2).

Pro 2. etapu (po přesunu autobusového terminálu a P+R na Dlouhou míli) studie navrhne zastávky pozemní veřejné hromadné dopravy v odpovídající kapacitě a se zachováním bezpečného, bezbariérového a pohodlného přestupu metro x železnice x bus x tram.“

Tedy: v první etapě se vybuduje ve Veleslavíně za veřejné peníze podzemní P+R pro 550 stání. Za pár let nato se postaví P+R na okraji Prahy u silničního okruhu, kde s ním je počítáno již léta v územním plánu, a tím nebude dále potřebné P+R ve Veleslavíně. Bude tak předáno developerovi, který levně dostane nejnákladnější část budoucí budovy: pozemek, základy, parkovací stání v podzemí. Ten na základy pouze nastaví několikapodlažní administrativní budovu a byznysplán bude vycházet skvěle, když skoro celou stavbu zaplatí daňový poplatník. Tak to bylo „vymyšleno“ již v době stavby metra do Motola, když Praze 6 „vládl“ starosta Chalupa a jeho zástupce Záruba.

Ptáme se: proč se nejprve nepostaví P+R na Dlouhé Míli, které by snížilo dopravní zatížení Evropské a Bělohorské ulice, když je toto P+R již mnoho let územním plánem předpokládáno? Toto P+R mohlo sloužit již mnoho let. Ve Veleslavíně by bylo možné postavit potřebnou infrastrukturu, např. obchod s denními potřebami, který v okolí chybí. Do doby, než bude P+R a terminál busů ze středočeského kraje na Dlouhé Míli napojené na kolejovou MHD (počítá se s prodloužením tramvajové trati a železnicí na letiště), by bylo jednoduché řešit dopravu cestujících z P+R busem k metru do Veleslavína. Odpadly by každodenní kolony aut, zrychlila by se doprava a zlepšilo by se ovzduší v Praze. Jeden bus odveze cca 60x více cestujících, než auto, přijíždějící do Prahy.

Mnoho lidí neví, že po protiprávním zprovoznění tunelu Blanka (směl být zprovozněn až po dokončení silničního okruhu kolem Prahy) a po dokončení metra (povolení ke stavbě metra předpokládalo provedenou modernizaci železnice do Kladna a na letiště před zprovozněním metra) se v Praze 6 podstatně zhoršilo ovzduší. Zlepšení životního prostředí bylo přitom podmínkou získání dotací z fondů EU na stavbu metra. Asi proto byly měřicí stanice ČHMÚ přemístěny z Egyptské a Alžírské ulice do klidných, dopravou neovlivněných míst – do Suchdola a do parku ve Šlikově ulici v Břevnově. Formálně kvalita ovzduší není tak moc nepříznivá, ale desetitisíce lidí žijí v nebezpečném prostředí, plném rakovinotvorných emisí.

Radní také opomněli, že nyní na současném autobusovém terminálu ve Veleslavíně denně dochází k více než 1000 pohybům busů. Nepřemýšlejí, kde by byly spoje ukončeny po dobu výstavby P+R.

Napadá vás jiné logické vysvětlení pro zdánlivě nelogické rozhodnutí radních, než tunelování veřejných rozpočtů? Lidé z okolí se budou stavbě parkovacího domu ve Veleslavíně bránit, opět i podáním žalob a i stížností eurokomisařům pro životní prostředí a dopravu.

Tento text je reakcí na masivní zavádějící kampaň radních a zastupitelů, která proběhla v minulých měsících v novinách, televizi i na webu. Jsou to ti radní, kteří byli zvoleni, protože před volbami slibovali, že nedopustí stejné praktiky, které dělalo předchozí zastupitelstvo.

V článku jsou využity informace od spolku Veleslavín-Vokovice k životu, za které děkuji jeho předsedovi, Ing. Jiřímu Johnovi.

Autor: Radka Johnová | neděle 7.1.2018 10:30 | karma článku: 19,44 | přečteno: 787x
  • Další články autora

Radka Johnová

Kritikou neprávem přehlédnuté Češtinářky

"Žádný život není bez hrubky" uvádí nakladatelská anotace román Češtinářky Veroniky Valíkové nejen o současném školství. Psávala jsem tady recenze na nové knihy, o kterých jsem si myslela, že by neměly zapadnout.

4.4.2024 v 0:02 | Karma: 22,74 | Přečteno: 533x | Diskuse| Kultura

Radka Johnová

Megahrozby

"Tíhneme k opakování stejných chyb." "Nikdo by neměl předstírat, že zná odpověď na tak složitý problém, jako je řízení hospodářské politiky", říká Nouriel Roubini, autor, jehož kritici posměšně nazývali "pan Katastrofa".

8.10.2023 v 18:48 | Karma: 8,28 | Přečteno: 167x | Diskuse| Společnost

Radka Johnová

Poručíme větru a dešti? Cílkova pravda o klimatu

Pravda o počasí, klimatu a jeho společenských dopadech, nejen na území Česka. Odborná kapacita a mediální hvězda dr. Václav Cílek v hlavní roli na křtu této knihy. Jak souvisejí nepokoje a revoluce s klimatem? Kde jsme my?

10.7.2023 v 13:19 | Karma: 24,40 | Přečteno: 728x | Diskuse| Společnost

Radka Johnová

Jak ztratit svobodu

Letos to bude tři čtvrtě století, kdy naši předci ztratili svobodu v "demokratickém" únorovém puči. Poučíme se z historie?

26.1.2023 v 12:42 | Karma: 25,89 | Přečteno: 806x | Diskuse| Společnost

Radka Johnová

Quo vadis vysoké školství

Kam to spěje? Glosa o úrovni akademického vzdělávání. Vysoká škola nebo vyšší učňák? Kritické myšlení, informační gramotnost a dezinformace.

9.1.2023 v 0:01 | Karma: 26,02 | Přečteno: 654x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Novým šéfem tajné služby se stane brigádní generál Bartovský, schválila vláda

24. dubna 2024  13:11,  aktualizováno  14:13

Novým ředitelem Vojenského zpravodajství (VZ) bude Petr Bartovský, vláda ve středu schválila jeho...

Spolužáka kopali i bili pěstmi, za surové napadení dostali mladiství podmínku

24. dubna 2024  13:34,  aktualizováno  14:11

Okresní soud v Děčíně rozhodl o podmíněných trestech pro dva mladistvé, kteří loni v září brutálně...

Muž dohnal a zaklekl zloděje. Strach jsem neměl, jsem takto nastavený, říká

24. dubna 2024  14:08

Zrovna se autem vracel domů, když na brněnské tramvajové zastávce spatřil starší paní, jak se...

KOMENTÁŘ: Kdo zabil penzijní reformu? Svůj díl nesou vláda i opozice

24. dubna 2024

Premium Ani po dvaceti letech diskusí se nedočkáme konsenzuálně přijaté reformy penzí, ale jen...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 42
  • Celková karma 22,74
  • Průměrná čtenost 1224x
Radka Johnová (1958) absolvovala VŠE v Praze (Ing., PhD.) Profesně se věnuje art marketingu, pracovala v umělecké a reklamní agentuře, učila na ČVUT, přednášela na VŠE, FF UK a na řadě zahraničních univerzit. Nyní v důchodu.
Sleduje politiku a (právě proto) nikdy nebyla členkou žádné politické strany. Zastánkyně absolutní svobody projevu. Krátké glosy na síti X (dříve Twitter): @radkajo.
Je patriot Prahy 6. Mezi její koníčky patří kultura, poznávací cestování, četba, plavání, tenis a lyže. Píše, když ji něco naštve (to většinou) nebo nadchne (knihy). Recenze publikuje na Kultura21.cz, některé úvahy na blogosvet.cz.
Kontakt: rsj@seznam.cz

Seznam rubrik